Appelsinia litteraturfestival, saftig og frodig, men helt uten appelsiner.

I Skien har vi tidligere i år arrangert Appelsinia litteraturfestival for barn og unge.

FAKTABOKS I
Hva: Appelsinia litteraturfestival i Skien
Målgruppe: Barn og unge
Eier: Skien kommune
Samarbeidspartnere: DKS Telemark, Litteraturhuset i Skien, TKS
Antall deltagere: 3000
Antall arrangementer: 65
Varighet: 4 dager

Skien er Henrik Ibsens fødeby, og det er ikke mer enn rett og rimelig at det er en litteraturfestival nettopp i denne byen. Det var i Skien Henrik lærte å lese og skrive, det var i Skien han bodde sine 15 første år. Som fødeby for en av verdens beste forfattere har byen blitt skjenket en litterær arv, og det forplikter.  Gjennom å presentere nye samtidige forfattere for barn og unge, som formidler historier og fortellinger som de kan kjenne seg igjen i, mener vi bestemt at vi forvalter en litterær arv på en god måte, i Henrik Ibsens ånd og navn.

Målet med festivalen er å vise vei inn i bøkenes verden, og forhåpentligvis legge til rette for små gylne øyblikk. Glemme tid og sted for en stakket stund, og kanskje pirre nysgjerrigheten for nye historier. Vår erfaring så langt er at det er mange som leser, og har stor glede av litteraturen. Særlig på mellomtrinnet. Like fullt vet vi at det en del ungdom som gir slipp på bøkene. Det er derfor viktig å kunne minne ungdommen på at det er historier i alt det de forholder seg til i hverdagen, det være seg i spillverdenen, filmene,  eller musikken de hører på. Det vil alltid være noen som har laget fortellingene. Og det er det vi ønsker at ungdommen skal oppdage når de kommer på Appelsinia litteraturfestival.

Til tross for mindre pent vær sitter ungdommen klare! Bilde tatt av elever ved Hjalmar Johansen VGS.

På tre år har festivalen vokst seg stor, og nådd et punkt hvor den ikke skal bli større. Halvparten av alle Skiens skolebarn får tilbud om å delta på festivalen, dvs. nærmere 3000 barn og unge. Festivalen arrangeres i byens kulturinstitusjoner; kulturhus, kulturskole og bibliotek. I år var hele 12 scener i bruk samtidig på det meste. Nytt av året var at vi også programmerte den tilhørende parken utenfor kulturhuset, det fungerte svært fint som en annen type arena enn den profesjonelle innpakningen. Parken ble et sted hvor man kunne oppleve maksimal festivalstemning.  I denne parken ble den offisielle åpningen foretatt av byens ordfører foran 1300 ungdommer. Med seg på åpningen hadde ordføreren tidligere proffspiller Arild Stavrum, nå forfatter. Festivalen ble faktisk talt sparket i gang.

I tillegg til et fast litteraturformidlingsprogram for skolene i Skien, tre dager etter hverandre. Har vi  åpne arrangementer på ettermiddagstid, for familiene. Det være seg opplesninger på biblioteket, skrivekurs eller tegneseriekurs for ungdom. Tanken bak disse arrangementene er at også familiene skal få en smakebit av festivalen.

Harald Rosenløw Eeg i fri utfoldelse. Fotograf Ketil Hardy
Harald Rosenløw Eeg i fri utfoldelse.
Fotograf Ketil Hardy

Hvert år lager vi Festivalkro med program utelukkende for voksne. Det er utfra et ønske om å gi et faglig påfyll til alle de som er opptatt av litteraturformidling til barn og unge. Med så mange gode ressurser tilgjengelig i byen, er det ikke mer enn rett og rimelig at resten av byen får nyte godt av dette. I år var vi heldig å få besøk av Guri Fjeldberg som for tiden er svært aktuell med «De 101 beste» prosjektet. Fjeldberg er litteraturanmelder og litteraturskribent til vanlig. I år var temaet ‘hvor mye skal vi voksne mene om hva barn og unge skal lese?’ Eller som Eivind Myklebust refererte fra festivalen i barnekritikk.no «Barnelitteraturen treng ikkje alltid vere tydeleg pedagogisk eller oppbyggjeleg – den kan også vere ein fristad som på meir indirekte måtar lærer oss å ta ansvar for våre eigne og andre sine liv». Vi arrangerer også seminar  hvor nærmere 100 lærere fikk  faglig påfyll av forfatter  Arne Svingen og Ole Ivar Burås Storø fra foreningen Les! .

Lørdagen har blitt familiedagen under festivalen med arrangementet «Bøker i byen». Hele arrangementet foregår i sentrum, nærmere bestem Handelstorget. I år var det duket for konserten «Haraball med Hurraball», og ikke minst forestillingen «Nettopp Nora» av og med Grenland Friteater – enn omarbeidet og tilpasset versjon av «Et dukkehjem». På torget er det forøvrig bruktboksalg av og med byens Antikvariat og bibliotek.

Det fineste med å lage festival er å oppleve barna i god dialog med forfatterne. Med stort engasjement forteller de om bøkene de har lest, eller de bare må spørre hvorfor boka sluttet akkurat sånn.

Og ikke minst er det hyggelig å jobbe med festival når biblioteket i byen melder om økt utlån både under og etter festivalen. Det oppleves også riktig, og en Ibsenby verdig, når vi på festivalens siste dag observerer flere lesende barn på kafè. På torget har de kjøpt seg en brukt bok, og sitter enten på et fang eller i en sofa og leser. Det er bare å slå fast, selv om vi har visst det hele tiden, litteraturen beriker oss.

FAKTABOKS II
Navnets opphav: Appelsinia kommer fra Henrik Ibsen sitt skuespill Byggmester Solness. Der vil byggemsteren skjenke den unge jenta et kongerike, Appelsinia. Hun skal få være prinsesse der.
Forfattere: Sigbjørn Mostue, Audhild Solberg , Bjørn Sortland, Tor Erling Naas, Gyrid Axe Øvsteng, Stian hole, Gro Dahle, Bjørn Rørvik, Linn T.Sunne, Arne Svingen, Heidi Linde, Harald Rosenløw Eeg, Maja Lunde, Øyvind Holen, Liv Gulbrandsen, Arild Stavrum, Yosef Johannes og Sigbjørn Lilleeng (illustratør).
Andre aktører: Per Ragnar Møkleby (illustratør), Kjersti Posti Høgli og Carl Henrik Ekblom (skuespillere), Hurraball (orkester).

Skrevet av Helle Riis