Hvordan få flere ungdommer til å bruke biblioteket?

Den 12. mai 2015 kl. 11.31 skrev Elena Linn Beardy, bibliotekar ved Kongsberg bibliotek, et innlegg på epostlista Biblioteknorge.

Hei BibliotekNorge!

Hva gjør dere for å trekke ungdom til biblioteket? F.eks. arrangementer, workshops, lesesirkler, system for tilbakemeldinger til biblioteket osv. Vi er særlig interesserte i å vite hvordan vi kan få flere ungdommer til å låne bøker, ikke «bare» bruke biblioteket som et sted de kan «henge».

Gode råd og tips tas i mot med takk!

Quiz på UROM (Bergen bibliotek). Foto: Ingrid Naustdal
Quiz på UROM (Bergen offentlige bibliotek). Foto: Ingrid Naustdal

Her refererer vi noen av tipsene som kom inn:

• sende en hilsen til alle konfirmantene ett år, med lånekort og invitasjon til å komme innom
  • jevn strøm av bokprater for ungdomsskoleklasser (vi har mange bøker som passer for dem, og ikke bare slike bøker de leste da de var små), og forfatterbesøk
  • utvikle gode rom hvor ungdommen liker å være, og tilby alt av medier, film, spill, blader, osv. (Når de da kommer på biblioteket for bokprater vil de oppdage at biblioteket har så mye mer!)
  • faste opplegg for skolene med et variert og bredt program; teste ut forskjellige konsepter og ikke være redd for å feile
  • arrangementer: tegneseriekurs, spilldager, debatt (f.eks. Usagt på Deichmanske bibliotek). Invitere lokale fotballag til en ettermiddag med fotball og lesing (eller andre idretter, andre temaer, hobbyer). Formidle bøker knyttet til hobbyene, vise YouTube-klipp, etablere samtaler osv. Eventuelt med forfatterbesøk (f.eks. Hattrick på Lambertseter bibliotek). Noe for ungdom à la dypdykk i ulike epoker i musikkhistorien (Tønsberg og Nøtterøy bibliotek). Invitere en fotballspiller, musiker, gitarmaker, produsent, forsker, lege osv.
  • jevnlig dialog med ungdommer i arbeidet med å utvikle biblioteket. Prosjekter på Andebu bibliotek: «Ungdommens sosiale multimediaarena» og «Alle skal få! Bokibox lager lesere!»
  • tilpasse boksamlingen og kjøpe inn engelskspråklig serielitteratur i pocketformat og manga, kjøpt inn etter lånernes ønsker og prioritert til dem (ikke fjernlån).
  • treffe ungdommen på sosiale medier som Insta(gram) og Snap(chat) (Viktig å legge et godt grunnlag i tilbudet før en starter!)

Ellers kom det flere tips fra Hans Martin Enger ved Oppegård bibliotek (Bibliotekkaren på  Instagram og Facebook):

• «På vegne av ungdomsavdelingen publiserer jeg boktips, informasjon om arrangementer i biblioteket og generell leseglede (på Facebook, red.anm). Hovedhensikten er å nå lokal ungdom, men blant følgerne har jeg (som alle andre bibliotek) mange bibliotek, forfattere og forlag. Blant følgerne er ca. 15 % lokal ungdom (ca. 70 stk.)Noen erfaringer:
  • Digitalt bør man ha en ren ungdomskonto, mener jeg. Ungdom følger heller ungdomsavdelingen enn «hele» biblioteket. Det er ikke poesi-aften, eventyrstund og husflidslørdag for pensjonister ungdommen vil høre om. Tilsvarende med boktips – må være aktuelle bøker for ungdom.
  • Hvordan få ungdommen til å følge Bibliotek på Instagram? (De færreste synes dette er kjempeinteressant og kaster seg over muligheten). Jeg har hatt konkurranser/loddtrekning på skolebesøk og andre arrangement, og trukket en vinner blant dem som begynner å følge der og da. Resultat: OK.
  • Jeg har hatt større konkurranser i samarbeid med bokhandel og avis. Oppgavetekst: Del boktips og bokbilder med #lystleser og vinn gavekort (Relativt dårlig respons, men noe. Fungerer når lærere bruker det som «lekse» å delta).
  • Når jeg knipser bilder på arrangementer og spør om å få dele på Instagram er ungdommen begeistret. Det gir litt cred at vi er der.
  • Det hjelper noe i forhold til våre arrangementer at ungdommene får med seg at det skjer – men det er ikke akkurat revolusjon.
  • Det kjipe med Facebook er at de redigerer hva følgerne får se, derfor er det ingen garanti for at arrangement du informerer om dukker opp på alle følgerenes nyhetsstrøm.
  • Vi har også en ungdomsbokblogg – erfaringer her er også at i samarbeid med skole er den nyttig, men frivillig bruk i liten grad har oppstått.
  • Ebokbib har vi pushet litt lite, men det lille vi har gjort har ikke vekket den store interessen. Det må gjøre noe med. (Blant annet lage en egen liste med anbefalinger av ungdomsbøkene der. Fra høsten av smeller vi til med «Bibliotekkaren» på flere kanaler, bl.a. SnapChat, wordfeud og youtube, så får vi se hvordan det går. Tenker på de to første hovedsakelig at brukerne kan henvende seg til oss, og på youtube ligger noen spillelister og filmer fra tiltak og arrangementer som vi har – pluss bokvideoer som ungdom selv har laget.»