Inntrykk fra Barnebokfestivalen i Oslo

15.-17. september 2016 var det Barnebokfestival i Oslo, og NBF Barn og unge var til stede!  Undertegna og et par andre i styret var utsendinger og fikk med oss inspirerende forfatterbesøk, traff nye og gamle kjente i forlags- og formidlerbransjen og fikk faglig påfyll.

Generelt

Det er andre året denne festivalen blir arrangert, og det er først og fremst forlagene som står for festivalen og lar ulike forfattere og illustratører presentere sine nye prosjekter for målgruppa. Formidlingsorganisasjoner som IBBY, Foreningen !les og vår egen spesialgruppe deltok på de såkalte fagrekkene med innhold for oss voksne i bu-litteraturbransjen.

Startskuddet for festivalen gikk i Cappelen Damms lokaler torsdag morgen. Her var det gamle og nye kjente å hilse på. Programleder Liv Gulbrandsen forberedte oss på at en prominent kongelig gjest skulle komme (og slampoeten Taro Vestøl Cooper fikk prøve seg som «krompen» med akrobatikk!)
Bokslukerprisen skulle også åpnes denne formiddagen. To tidligere bokslukere (elever) ble intervjuet om sitt forhold til bøker, og to av årets nominerte forfattere – Nina A. Grøntvedt og Bjørn Ingvaldsen – fikk fortelle om sine prosjekter. Taro fikk fram litt kjærlighet=lyd i salen og gav oss et eksempel på slampoesi, og  så utførte Kronprinsen den høytidelige sløyfeløsingen.
Film fra arrangementet kan du se på Boksluker-siden.

Åpning av festivalen; vi venter på prominente gjester.
Inngangen til NBU.
"Follow the children!"
«Follow the children!»

Møtene med forfattere og illustratører foregikk på flere steder i byen. Heldigvis var det fint vær og sånn cirka ett kvarters pause mellom hver post, så det gikk an å cruise mellom stedene. De mest bortgjemte var Norske Barne- og ungdomsbokforfattere i Rådhusgata. Generelt fulgte jeg ganske snart idéen «følg etter barna» (jamfør Gygrid i Harry Potter-bøkene!). Hele skoleklasser stod nemlig klare utenfor hvert sted. Selv om de var utskremte elever (fra grunnskole og videregående), tror jeg mange av dem opplevde dette som et interessant innslag i skoledagen, og det var til og med tilløp til autografskriving etter foredragene. (Og en av elevene jeg satt ved siden av, visste nok litt om litteraturens kretsløp: med notatbok og penn så jeg ut som en «bokanmelder». Det var jo ikke så langt ifra!)

Forfatterne

Torsdag og fredag var fullstappet med forfattermøter under konseptet «3 på en time», altså cirka 15 minutter på hver forfatter. Jeg fikk med meg 15 forfattere på de to dagene! Selv om foredragene var myntet på målgruppa, fikk jeg som formidler gode tips til hva en skal gjøre – og muligens ikke gjøre – når ei bok skal opp og fram.

Veronica Salinas
Johanna Lindbäck.
Johanna Lindbäck

Jeg var særlig imponert over Jan Christopher Næss, som tok seg tid til å dele ut bokmerker til hver enkelt mellom benkeradene mens han pratet med salen; det ga ham nok en ekstra stjerne hos flere. Det er vel det forfattere flest håper på (i det minste i overført betydning) – å møte den enkelte leseren personlig?

Debattene

Debatt om litteraturkritikk og -formidling. Foto: S. Fredriksen
Debatt om litteraturkritikk og -formidling

Stig Elvis Furset ledet den første panelsamtalen på torsdagen, som tok opp flere aktuelle saker i samlekategorien etikk og formidling.  Jan-Egil Holter-Wilhelmsen i vårt styre deltok i debatten sammen med Ragnhild Malfang, Wanda Woldner (Foreningen les) og Øystein Espe Bae (Norsk Barnebokinstitutt).

I den første saken, hvor Cappelen Damm presenterte «vårens beste ungdomsbøker» i Bergen, var bibliotekfolka enige om at det å ha rene forlagspresentasjoner for publikum er ok. En må bare være bevisst på hvordan arrangementet blir markedsført og informere om at kommersielle aktører står bak. Biblioteket har også et redaktøransvar og må også kunne stå for arrangementet og forfatterne som er invitert. Et bibliotek kan for å sikre bredden, selv presentere bøker fra forlag som ikke får «bestilte» presentasjoner.

Ellers har det vært debatt på epostlista Biblioteknorge om mulighetene til å si sin mening om bøker en ikke liker i møte med leserne. Panelet diskuterte dette. Det ble understreket at det er en forskjell mellom litteraturkritikk og litteraturformidling. I gruppeformidling til sluttbrukerne (unge lesere) fokuserer bibliotekarer gjerne på bøker en liker og tror leserne vil like. På direkte spørsmål fra enkeltlesere lønner det seg å være ærlig om egne vurderinger, men understreke at ulik smak er ok. En viser både seg selv og leseren respekt ved å være ærlig.
I en bredere formidling til voksne pedagoger/formidlere (f.eks. i IBBYS høstkurs) er det også mer naturlig å åpent kritisere bøker en ikke har sansen for.

Den tredje saken gjaldt kjønning/ sexisme i lesekampanjer, som ble tatt opp som tema under Se og Les-konferansen i Bergen i vår.  Blir valget av tekstutdrag og designet på hefteforsider (her var «Smak» fra tXt-aksjonen 2013 nevnt som eksempel), tilpasset typiske guttelesere på bekostning av jentene?

De to andre debattene jeg fikk med meg gjaldt 1) manglende satsing på faktabøker for ungdom («Faktafrykt?») og 2) spørsmålet om det virkelig er de litterært gode barne- og ungdomsbøkene som blir nominert til, og vinner, de norske litteraturprisene. (Hva litterær kvalitet er, er dessverre noe uklart.) Disse debattene stilner forhåpentligvis ikke etter festivalen.

Barneboknachspielet

Nachspielet fredag kveld var altså et samarbeid mellom oss og IBBY Norge. På utestedet Ugla fikk fire forfattere/ illustratører presentere sine bøker, og her ble den nye håndboka i litteraturformidling, Les meg!, lansert. To av medforfatterne i boka, Marit Hallen og Vidar Olav Haraldsen-Jupskås, fortalte om arbeidet med sine kapitler om henholdsvis muntlig fortellerkunst og arbeid med litteratur i (ungdoms-)skolen. Etterpå ble det noe godt i glasset og mingling med både forfattere, forlagsfolk og formidlere!
IBBY har også skrevet om dette arrangementet her.

Les meg! er anmeldt på barnebokkritikk.no.

barnebokfestival1a
Barneboknachspiel; Eldrid Johansen og Steffen Sørum forteller om sin nye bok om skriving.

Tre formidlere: leder Synne Fredriksen mellom to andre formidlere: Kristin Storrusten og Marit Hallen. Foto: Eldrid Johansen
God stemning! Kristin Storrusten, Synne og Marit Hallen. Foto: Eldrid Johansen

Kanskje vi ses på festival neste år, og/eller et annet sted i landet?

Synne Fredriksen
(leder i NBF Barn og unge)