Høsttur til Wroclaw: rapport

Endelig er styreleder Synnes rapport fra IFLA-kongressen ferdig! Du kan lese den her (pdf). Tips: helt sist i dokumentet er det en lenke til flere av presentasjonene som er omtalt, for deg som vil vite mer.

Ny brosjyre

Her kan du laste ned PDF og selv skrive ut. Du kan skrive ut i formatet du ønsker, originalen er A4. Brosjyren vår er i A6-størrelse. Nynorsk versjon i pdf. Her kan du bestille brosjyren gratis:

Høsttur til Wroclaw: IFLA, hva er det?

19.-25. august skal styrelederen for NBF Barn og unge til den internasjonale IFLA-kongressen i Wroclaw. Hva i all verden er IFLA, og hvorfor reiser Synne til konferansen? Først litt om IFLA IFLA (The International Federation of Library Associations and Institutions) er den ledende internasjonale interesseorganisasjonen for bibliotek- og informasjonstjenester og brukerne av tjenestene.  På nettsiden kaller … Fortsett å lese Høsttur til Wroclaw: IFLA, hva er det?

Velger barn og unge vekk bibliotekene?

Folkebibliotekene i Norge har lenge vært godt likt og mye brukt blant barn og unge, men blir denne tendensen mindre og mindre tydelig? Statistisk sentralbyrås kulturbarometer for 2016  ble publisert før sommeren, og dette ble det skriverier om i tidsskriftet Minerva. Den ene overskriften lød «Barn og unge velger vekk bibliotekene«, og dette måtte vi … Fortsett å lese Velger barn og unge vekk bibliotekene?

Visste du at…

… hele 69 % av barna i Rendalen brukte folkebiblioteket sitt i 2015? Og at norske barn i gjennomsnitt lånte 10 bøker hver, mot 8,5 i 2001? Har du noen gang lurt på hvor mye barne- og ungdomsbibliotekene i Norge blir brukt, hvor mye de yngste lånerne tar med seg hjem og hvem vi samarbeider … Fortsett å lese Visste du at…

Møt vårt nye styremedlem!

NBF Barn og unge har fått et nytt medlem i styret! Caroline Louise Gabrielsen ble valgt inn på årsmøtet 20. april. Caroline (30) er fra Porsgrunn i Telemark. Hun har jobbet som barne- og ungdomsbibliotekar ved Vågsbygd bibliotek, den største filialen ved Kristiansand folkebibliotek, siden våren 2011. Caroline elsker barne- og ungdomsbøker og synes synd … Fortsett å lese Møt vårt nye styremedlem!

Årsmøtet 2017

Torsdag holdt NBF Barn og unge sitt årsmøte i Oslo, i de nye lokalene til Norsk Bibliotekforening – i bakgården rett overfor Nasjonalgalleriet. Det ble presentasjon av året som har gått, penger som er brukt og hvordan styret ser for seg den nærmeste framtida. Et nytt styre ble klappet inn, og det ble fine diskusjoner … Fortsett å lese Årsmøtet 2017

Sakspapirer til årsmøtet 2017

Innkalling med saksliste Årsmelding for NBF Barn og unge 2016_2017 (PDF) Revidert regnskap 2016 og budsjett 2017 Virkeplan 2017 Forslag om vedtektsendring Valg: forslag fra valgnemnda 2017