Stipendtur til DOKK1

Tidligere i år delte vi ut stipend til en av våre medlemmer. Siri Odfjell Risdal, fra Sølvberget , Stavanger bibliotek, fikk midler til å besøke DOKK1 i Århus. Her kan du lese hennes rapport fra turen. God fornøyelse.

«Grenseløse Århus» av Siri Odfjell Risdal
Prosjektleder og bibliotekar, Sølvberget, Stavanger bibliotek.

For en bibliotekar bør et besøk på Århus´ nye bibliotek Dokk1 definitivt stå på listen over ting å gjøre før man dør. Biblioteket åpnet i 2015, og ble kåret til verdens beste folkebibliotek i 2016. Når Århus i tillegg er europeisk kulturhovedstad i 2017 og arrangerte International Children’s Literature Hay Festival i oktober, var det ikke vanskelig for en barnebibliotekar å finne argumenter for en studietur.
Særlig ikke for en som også er prosjektleder for Nordisk barnebokkonferanse 2019.
Takket være stipend fra NBF Barn og unge ble reisen en realitet.

Allrommet
Dokk1 er et gigantisk bygg på 30.000 kvadratmeter, tegnet av Schmidt Hammer Lassen Architects. De har etter hvert utviklet seg til å bli spesialister på store bibliotek og kulturhus, og står blant annet bak biblioteket Den Sorte Diamant i København og kunstmuseet Aaros i Århus. Dokk1 er plassert som en sammenkobling mellom havnen og bysentrum, og foruten hovedbiblioteket huser bygget 9 andre beboere, deriblant Borgerservice, Stadsarkivet, ITK og Kulturhovedstad 2017. Ifølge informasjonsbrosjyren inneholder Dokk1 mer enn 1100 sitteplasser, 2 arrangementslokaler, 2 møtelokaler,
1 undervisningslokale, 2 prosjektrom, 1 lesesal, 1 forvandlingsrom, 15 oaser til opphold
og arrangementer, 2 laber med tilgang til vann, 1 ammerom, 1 spiserom,
5 aktivitetsarenaer, 1 lekerom, 6 studierom, 1 cafe, 68 offentlig tilgjengelige PCer, 24 toaletter og 160 garderobeskap. Og selvfølgelig en stor mediesamling med til sammen 300.000 medier, og et utlånstall på ca 46.000 i måneden.

Dokk1 – trapp til hovedinngang.
Foto: Siri Odfjell Risdal

Jeg var selvsagt mest nysgjerrig på tilbudet til barn og unge, og huset er virkelig godt
tilrettelagt for både småbarnsfamilier, skolebarn og ungdom. Her kan ungene boltre seg på spesialdesignede lekeplasser både utendørs og innendørs, gå på skattejakt i den store
mediesamlingen eller fordype seg i spennende verksteds- og spillaktiviteter. Huset har også et eget månedlig arrangementsprogram for barn og unge, med alt fra babygym og eventyrstund til tegneworkshop og Minecraft-klubb. De ulike aktivitets- og samlingssonene flyter imidlertid over i hverandre. Her er få skillevegger og lukkede dører, og i den grad de finnes er de gjerne transparente.

Dette skaper en åpen stemning der alle kan føle seg velkomne, men samtidig bidrar det til forvirring for brukerne. Hvor er sonen som passer for meg? Den manglende avgrensningen mellom de ulike sonene gjør også at bygget føles litt kaldt og upersonlig, og denne følelsen understrekes ytterligere av den enorme takhøyden. Dokk1 mangler med andre ord den hjemmekoselige atmosfæren som mange moderne bibliotek i dag etterstreber, men til gjengjeld er huset i aller høyeste grad et «fleksibelt og dynamisk fristed for alle», og «et åbent demokratisk rum i byen» slik visjonen lyder.

Aarhus 39
Som et ledd i markeringen av at Århus i 2017 er europeisk kulturhovedstad, arrangerte
Kulturhovedstad 2017 og den internasjonale festivalorganisasjonen Hay Festival The International Children’s Literature Hay Festival fra 26. – 29. oktober. Festivalen foregikk på Dokk1, og kledde huset godt. Orange ballonger og festivalbannere preget både utsiden og innsiden av bygget disse dagene, og i de ulike delene av huset vrimlet det av barnehager, skoleklasser, familier og bransjefolk som fikk oppleve møter med anerkjente forfattere og illustratører, workshops, utstillinger, debatter og forskningsseminarer. Festivalen var så vellykket at det uken etter ble kjent at Århus fra neste år får en egen biennal barnelitteraturfestival på Dokk1, som skal bygge videre på erfaringene fra
samarbeidet med Hay Festival. Den nye festivalen skal introdusere danske barn for litteratur fra hele Norden, og det er de to rådmennene Rabih Azad-Ahmad (R) og Büunyamin Simsek (V) som har gått sammen om festivalen.

The International Children’s Literature Hay Festival preget både utsiden og innsiden av Dokk1.
Foto: Siri Odfjell Risdal

Årets festival hadde tittelen Aarhus39, og tanken var å vise fram bredden i dagens
europeiske barnelitteratur. I forkant av festivalen ble 39 anerkjente barne- og ungdomsbokforfattere under 40 år fra hele Europa invitert til å delta på festivalen. Utvalget ble gjort av Kim Fupz Aakeson fra Danmark, Matt Haig fra England og Ana Cristina Herreros fra Spania, og de 39 forfatterne ble plukket ut fra 400 nominerte kandidater. De 39 forfatterne ble alle bedt om å bidra med en originalskrevet tekst med temaet reise. Tekstene ble samlet i to antologier, «Lige her» for mellomtrinnet og «Lige nu» for ungdom, som begge ble lansert under festivalen. Antologiene er redigert av Daniel Hahn, og finnes også i engelsk utgave med titlene «Quest» og «Odessey». Det er også laget en lærerveiledning til antologiene, og begge utgavene er illustrert av anerkjente
barnebokillustratører. Resultatet er blitt et fint innblikk i de ulike retningene innen dagens litteratur for barn og ungdom i Europa, og en viktig påminnelse om at barn og unge i Europa tross alt har mye til felles og er opptatt av mange av de samme spørsmålene.

Internasjonalt seminar
Under festivalen arrangerte Center for Børns Litteratur og Medier seminaret Aktuel børne- og ungdomslitteratur på tværs af grænser, beregnet på bibliotekarer, formidlere, lærere, forfattere, illustratører og forskere som jobber med litteratur for barn og unge. Programmet bestod av et innblikk i Århus i barnelitteraturen, en presentasjon av bildebøker brukt i integreringsarbeid, en internasjonal panelsamtale om frykt, angst og usikkerhet i barnelitteraturen, en kritisk gjennomgang av Oliver Jeffers bildebok Barn af Bøger, en innføring i kjønn og karakterer i fantasy for barn og unge, en paneldebatt om såkalt sterke jenter i fantasylitteraturen, et møte med forfatter og illustratør
Hanne Kvist og til slutt et intervju med redaktøren for de to antologiene Daniel Hahn.

Det ble en inspirerende dag som satte i gang mange nye tanker, og som gjorde meg
nysgjerrig på mange nye forfatterskap. Det var også en nyttig arena for å møte nordiske
barnebokkolleger og oppdatere seg på deres arbeid. Med så mange ulike temaer er det imidlertid vanskelig å gjøre en generell oppsummering av seminaret. Alle programpostene hadde likevel en ting til felles: De snakket alle mer om barnelitteraturens muligheter enn om barnelitteraturens grenser. Og i løpet av seminaret ble det tydelig at europeiske barne- og ungdomsbokforfattere arbeider innenfor mange av de samme referanserammene, selv om grensene for hva som kan publiseres for barn og ungdom er ulike. Eventyrtradisjonen og arven etter de store klassikerne som Roald Dahl, Tove Jansson og Astrid Lindgren skaper en felles plattform som gir rom for en mye større barnelitterær eksport og import enn det som er tilfelle i dag. Uavhengig av sjanger, format og media.

Litteraturen som bindeledd
I en tid preget av politisk polarisering og stengte grenser, var det fint å oppleve at bibliotek, litteratur og litteraturfestivaler kan fungere som et bindeledd på tvers av nasjonalitet, språk, kultur, religion, kjønn og alder. Det gir mening til faget vårt, og motivasjon fram mot Nordisk barnebokkonferanse 2019 – der nettopp litteraturens grenseoverskridende rolle vil være tema.

Nyttige lenker: