Call for Nominations: Libraries for Children and Young Adults Section

Har du eller noen du kjenner interesse for internasjonalt biblioteksamarbeid og bibliotektjenester for barn og unge? IFLA har publisert “Call for Nominations for section Standing Committees 2019 – 2023”, og seksjonen for barn og unge trenger nye medlemmer i 2019. Les mer på deres nettsider. Du kan også lese mer om selve nominasjonsprosessen her.

Barnebibliotekkonferanse på Bibliotekenes hus

5. juni 2018 var det duket for heldagskonferansen NBF Barn og unge arrangerte i samarbeid med Bibliotekenes hus. Med rundt 100 påmeldte fikk deltakerne treffe foredragsholdere som snakket om barnebiblioteket og bibliotekrommet som formidlingsverktøy.   Vi vil gjerne takke alle som kom på konferansen! En spennende og lærerik dag for alle oss i styret. … Fortsett å lese Barnebibliotekkonferanse på Bibliotekenes hus

Referat fra styremøte i NBF Barn og unge 4. juni 2018

Tilstede: Marie Louise Ask Moss, Vigdis Mørland, Gjertrud Øverland, Caroline Louise Gabrielsen og Rebekka Hennum.   13/18 Godkjenning av innkalling og saksliste Godkjent.   14/18 Gjennomgang av forrige referat Godkjent.   15/18 Konferansen 5. juni på Biblioteksentralen Ca. 100 stk påmeldte. Styret bistår med eventuelle oppgaver på konferansedagen.   16/18 Stipend Tildeling av våren 2018 … Fortsett å lese Referat fra styremøte i NBF Barn og unge 4. juni 2018

Vi har nominert Foreningen !Les til Astrid Lindgren Memorial Award 2019!

Foreningen !les har jobbet iherdig med å inspirere barn og unge til å lese siden 1997, noe de fortjener all heder og ære for. Vi krysser fingrene for at ALMA-komiteen skjønner hvor viktig jobb Foreningen !les gjør for norske lesere og gir dem prisen i 2019. Ikke minst håper vi at Foreningen !les vil fortsette … Fortsett å lese Vi har nominert Foreningen !Les til Astrid Lindgren Memorial Award 2019!

Referat fra styremøte i NBF Barn og unge, 16. april 2018

Styremøte NBF Barn og unge, 16.04.2018 Sted: https://appear.in/nbfbu Tilstede: Marie Louise Ask Moss, Vigdis Mørland, Gjertrud Øvland, Caroline Louise Gabrielsen og Rebekka Hennum. Siste 5 minutter deltok Heidi Hovemoen (fadder fra hovedstyret NBF). 6/18 Godkjenning av innkalling og saksliste Godkjent. 7/18 Konstituering: Leder: Marie Louise Ask Moss Kasserer: Vigdis Mørland Sekretær: Rebekka Hennum Informasjonsansvarlig: Caroline … Fortsett å lese Referat fra styremøte i NBF Barn og unge, 16. april 2018

Velkommen til konferanse om barnebibliotek!

Kom på konferanse om barnebiblioteket! 5. juni arrangerer Norsk Bibliotekforenings spesialgruppe for barn og unge konferanse om trender og praksis i barnebiblioteket i samarbeid med Bibliotekenes Hus. Synet vårt på barn påvirker hvordan vi utformer bibliotekrommet. Skal vi legge til rette for det aktive og lekende barnet eller først og fremst støtte kunnskapsutvikling og leseglede? Har vi rom for begge deler? Vi … Fortsett å lese Velkommen til konferanse om barnebibliotek!

Møt vårt nye styremedlem!

På årsmøtet 15. mars 2018, ble det valgt inn et nytt styremedlem i NBF Barn og unge. Rebekka Hennum (27) er fra Stavanger. Hun har studert litteraturvitenskap og har master i barne- og ungdomslitteratur fra Høgskolen på Vestlandet. Nå jobber hun som litteraturformidler for barn og unge på Sølvberget Bibliotek og Kulturhus i Stavanger, her … Fortsett å lese Møt vårt nye styremedlem!