Barnebibliotekkonferanse på Bibliotekenes hus

5. juni 2018 var det duket for heldagskonferansen NBF Barn og unge arrangerte i samarbeid med Bibliotekenes hus. Med rundt 100 påmeldte fikk deltakerne treffe foredragsholdere som snakket om barnebiblioteket og bibliotekrommet som formidlingsverktøy.   Vi vil gjerne takke alle som kom på konferansen! En spennende og lærerik dag for alle oss i styret. … Fortsett å lese Barnebibliotekkonferanse på Bibliotekenes hus

Referat fra styremøte i NBF Barn og unge 4. juni 2018

Tilstede: Marie Louise Ask Moss, Vigdis Mørland, Gjertrud Øverland, Caroline Louise Gabrielsen og Rebekka Hennum.   13/18 Godkjenning av innkalling og saksliste Godkjent.   14/18 Gjennomgang av forrige referat Godkjent.   15/18 Konferansen 5. juni på Biblioteksentralen Ca. 100 stk påmeldte. Styret bistår med eventuelle oppgaver på konferansedagen.   16/18 Stipend Tildeling av våren 2018 … Fortsett å lese Referat fra styremøte i NBF Barn og unge 4. juni 2018

Vi har nominert Foreningen !Les til Astrid Lindgren Memorial Award 2019!

Foreningen !les har jobbet iherdig med å inspirere barn og unge til å lese siden 1997, noe de fortjener all heder og ære for. Vi krysser fingrene for at ALMA-komiteen skjønner hvor viktig jobb Foreningen !les gjør for norske lesere og gir dem prisen i 2019. Ikke minst håper vi at Foreningen !les vil fortsette … Fortsett å lese Vi har nominert Foreningen !Les til Astrid Lindgren Memorial Award 2019!

Referat fra styremøte i NBF Barn og unge, 16. april 2018

Styremøte NBF Barn og unge, 16.04.2018 Sted: https://appear.in/nbfbu Tilstede: Marie Louise Ask Moss, Vigdis Mørland, Gjertrud Øvland, Caroline Louise Gabrielsen og Rebekka Hennum. Siste 5 minutter deltok Heidi Hovemoen (fadder fra hovedstyret NBF). 6/18 Godkjenning av innkalling og saksliste Godkjent. 7/18 Konstituering: Leder: Marie Louise Ask Moss Kasserer: Vigdis Mørland Sekretær: Rebekka Hennum Informasjonsansvarlig: Caroline … Fortsett å lese Referat fra styremøte i NBF Barn og unge, 16. april 2018

Velkommen til konferanse om barnebibliotek!

Kom på konferanse om barnebiblioteket! 5. juni arrangerer Norsk Bibliotekforenings spesialgruppe for barn og unge konferanse om trender og praksis i barnebiblioteket i samarbeid med Bibliotekenes Hus. Synet vårt på barn påvirker hvordan vi utformer bibliotekrommet. Skal vi legge til rette for det aktive og lekende barnet eller først og fremst støtte kunnskapsutvikling og leseglede? Har vi rom for begge deler? Vi … Fortsett å lese Velkommen til konferanse om barnebibliotek!

Møt vårt nye styremedlem!

På årsmøtet 15. mars 2018, ble det valgt inn et nytt styremedlem i NBF Barn og unge. Rebekka Hennum (27) er fra Stavanger. Hun har studert litteraturvitenskap og har master i barne- og ungdomslitteratur fra Høgskolen på Vestlandet. Nå jobber hun som litteraturformidler for barn og unge på Sølvberget Bibliotek og Kulturhus i Stavanger, her … Fortsett å lese Møt vårt nye styremedlem!

Referat fra årsmøtet 2018

Her kommer referatet fra årsmøtet i NBF Barn og unge, som ble holdt 15. mars 2018. Det kan du lese her. Du kan også lese den nye virkeplanen, og årsmeldingen for forrige periode er også gjort tilgjengelig.

Nytt styre i NBF Barn og unge

NBF Barn og unge avholdt sitt årsmøte under Det 76. norske bibliotekmøtet i Sandefjord, 15. mars 2018. Der ble det valgt nytt styre, som nå består av: Styreleder: Marie Louise Ask Moss, Bærum bibliotek (ny, tidl. styremedlem) Styremedlemmer: Caroline Louise Gabrielsen, Vennesla bibliotek (gjenvalg) Gjertrud Øvland, Deichman Stovner (gjenvalg) Vigdis Mørland, Lørenskog bibliotek (gjenvalg) Rebekka Hennum, Sølvberget, Stavanger bibliotek … Fortsett å lese Nytt styre i NBF Barn og unge